Относно видеокартите :коя е по-силна и струва ли си ъпгрейда
Публикувано на: 18 Яну 2012, 13:26
Та : много често ни задават въпроси : Моята карта е еди колко си МегаБайта, искам двойно повече.
Реших да хвърля мъъъничко светлина по въпроса :
Видео картите ( графичните карти ) се разделят на няколко класа :
1. Видео карти за филми, десктоп, скайп и Интернет;
2. Видео карти за гореописаните дейности + някои не много тежки игрички;
3. Видео карти за игри;
4. Видео карти за екстремен гейминг ( на много високи резолюции на монитора, с пълни детайли на графиката, всички ефекти на МАКС, в много от случаите и на няколко монитора ).
Както сами се досещате, цените на съответните класове са съвсем различни.
Към момента, цените на картите от 1-ви клас, са в порядъка на 65-90лв. ( нови ), 2-ри клас карти са в порядъка на 130-150лв., 3-ти клас - от 250лв. до около 400лв. , а в 4-ти клас картите често превишават 1000лв.
Сега , малко по-подробно :
Бързината на картата НЕ ЗАВИСИ от обема на паметта.
Какво искам да кажа - примерно 2GB DDR2 карта ( Ати или нВидиа ) от ниския клас ( GT210 или HD3450 ) е поне 2 пъти по-слаба от 512MB карта от средния клас и 256MB карта от високия.
Защо?
Видео картите НЕ са само памет и обем.
При тях имаме различни шини на паметта, различни поколения и архитектури на ядрото, и различна поддръжка на софтуер.
В ниския клас, видео картите са обикновено с "орязани" шини, а именно : 64-битова шина на паметта.
64битовата шина на видеото е нещо съвсем различно от това процесора в компютъра каква шина има.
64 бита при видео картите са достатъчни за филмчета ( 2D-то минава винаги през процесора ), но крайно неподходящи за средно тежки 3D приложения.
128-битовите карти са в средния клас - там при не много високи резолюции и не много фини детайли на 3D графиката те няма да се затруднят.
В последните 2 класа, шината на картата е 256 и повече битова.
Тук е мястото да подчертая, че не винаги по-високата шина на картата означава , че картата е по-бърза.
Примерно GTX260 е с 448 битова шина и е около 20% по-бавна от 256 битовата HD4890.
Нещата са комплексни - не са просто цифри и битове.
Много голямо значение има архитектурата на ядрото на видео картата и типа памет.
Примерно 128 битовата HD5770 ( ATI ) е около 20% по-бърза от nVidia 8800GTS ( G80 ) която е с 320 битова шина.
Разликата идва от това, че HD5770 е с GDDR5 памет, докато 8800GTS е с DDR3.
Т.е - имаме разлика както във вида на паметта, така и на шината и на архитектурата на ядрото на видео картата.
ТА: 512MB видео карта може да е много по-бърза от 2GB карта , но може и да е 2 пъти по - бавна от 256MB карта.
Пример : 256MB ( 256bit ) nVidia 7900GT или ATI RADEON X1950 е поне 40% по-бърза от 8500GT ( nVidia ) с 512MB памет.
Но пък 512MB DDR2 8500GT е по-бърза в 3D от 2GB DDR3 GT210 ( 64bit ) .
Разликата между 8500GT 512MB и 8500GT 1GB на практика е никаква, ако и 2те използват памет тип DDR2.
Ако обаче вземем 8500GT 256MB DDR3, тя ще е по-бърза от горните 2 поне с 15%.
Кога и защо има карти с различен обем на паметта ( GB ).
Повече памет на видео картата ни трябва когато използваме по-висока резолюция на дисплея ( монитора ), което ни води до :
Различните резолюции на мониторите искат различни видео карти, за да поддържат едно и също ниво на графиката.
Ако монитора ви е с резолюция ( разделителна способност ) 1024х768 , тогава карта от средния клас ще е повече от достатъчна за 90% от 3D игрите.
За същата картина и качество на графика, при резолюция 1920х1080 ще ви е необходима карта поне от високия клас.
Защо?
1024х 768 = 786 432 пиксела.
1920х1080 = 2 073 600 пиксела.
Разликата е около 3:1 ( три към едно ).
т.е. за да имате еднаква картина и еднаква степен и скорост на запълване на пикселите ( картината ), както и еднакъв брой кадри ( FPS ) в игрите, за 2-рата резолюция ще ви трябва 3 пъти по-бърза карта, отколкото в първата.
Отделно - ако използвате 2 ( или повече ) монитора с висока резолюция ( 1920+ ) , ще ви трябва карта от най-високия клас за да се насладавате на същия брой кадри в секунда.
Естествено, разликата в картината е много голяма, при голяма разлика в резолюцията.
Едно е една картина да се нарисува със 700к пиксела, друго е да се изобрази с 2 милиона.
При определени условия ( ниска резолюция, и ниско ниво на детайлите ), ако видите една и съща игра на друг компютър с висока резолюция и високо ниво на детайлите , може да си помислите че е нова игра ( или такава която не сте виждали ), а играта да е точно същата.
Друг фактор е нивото на детайлите.
1920 резолюция с ниско ниво на детайли иска такава карта, каквато ще поиска 1024 резолюция за високи детайли.
Нещата са много комплексни, още повече, че :
Хубавата ( от висок клас ) видео карта ( за игри ) иска и добро захранване.
В компютъра всичко е взаимосвързано и няма как да постигнете добре балансирана машина за игри, ако имате слаб процесор и сериозна видео карта.
Резултата ще е точно същия като да имате видео карта от средния клас - т.е. за да покаже възможностите си, една карта от високия + клас, трябва да е подплатена с добър ( поне ) процесор, а 2-та компонента искат хубаво, качествено и НЕ евтино захранване.
Надявам се да съм ви бил полезен, статията ще се допълва в процес на работа
Реших да хвърля мъъъничко светлина по въпроса :
Видео картите ( графичните карти ) се разделят на няколко класа :
1. Видео карти за филми, десктоп, скайп и Интернет;
2. Видео карти за гореописаните дейности + някои не много тежки игрички;
3. Видео карти за игри;
4. Видео карти за екстремен гейминг ( на много високи резолюции на монитора, с пълни детайли на графиката, всички ефекти на МАКС, в много от случаите и на няколко монитора ).
Както сами се досещате, цените на съответните класове са съвсем различни.
Към момента, цените на картите от 1-ви клас, са в порядъка на 65-90лв. ( нови ), 2-ри клас карти са в порядъка на 130-150лв., 3-ти клас - от 250лв. до около 400лв. , а в 4-ти клас картите често превишават 1000лв.
Сега , малко по-подробно :
Бързината на картата НЕ ЗАВИСИ от обема на паметта.
Какво искам да кажа - примерно 2GB DDR2 карта ( Ати или нВидиа ) от ниския клас ( GT210 или HD3450 ) е поне 2 пъти по-слаба от 512MB карта от средния клас и 256MB карта от високия.
Защо?
Видео картите НЕ са само памет и обем.
При тях имаме различни шини на паметта, различни поколения и архитектури на ядрото, и различна поддръжка на софтуер.
В ниския клас, видео картите са обикновено с "орязани" шини, а именно : 64-битова шина на паметта.
64битовата шина на видеото е нещо съвсем различно от това процесора в компютъра каква шина има.
64 бита при видео картите са достатъчни за филмчета ( 2D-то минава винаги през процесора ), но крайно неподходящи за средно тежки 3D приложения.
128-битовите карти са в средния клас - там при не много високи резолюции и не много фини детайли на 3D графиката те няма да се затруднят.
В последните 2 класа, шината на картата е 256 и повече битова.
Тук е мястото да подчертая, че не винаги по-високата шина на картата означава , че картата е по-бърза.
Примерно GTX260 е с 448 битова шина и е около 20% по-бавна от 256 битовата HD4890.
Нещата са комплексни - не са просто цифри и битове.
Много голямо значение има архитектурата на ядрото на видео картата и типа памет.
Примерно 128 битовата HD5770 ( ATI ) е около 20% по-бърза от nVidia 8800GTS ( G80 ) която е с 320 битова шина.
Разликата идва от това, че HD5770 е с GDDR5 памет, докато 8800GTS е с DDR3.
Т.е - имаме разлика както във вида на паметта, така и на шината и на архитектурата на ядрото на видео картата.
ТА: 512MB видео карта може да е много по-бърза от 2GB карта , но може и да е 2 пъти по - бавна от 256MB карта.
Пример : 256MB ( 256bit ) nVidia 7900GT или ATI RADEON X1950 е поне 40% по-бърза от 8500GT ( nVidia ) с 512MB памет.
Но пък 512MB DDR2 8500GT е по-бърза в 3D от 2GB DDR3 GT210 ( 64bit ) .
Разликата между 8500GT 512MB и 8500GT 1GB на практика е никаква, ако и 2те използват памет тип DDR2.
Ако обаче вземем 8500GT 256MB DDR3, тя ще е по-бърза от горните 2 поне с 15%.
Кога и защо има карти с различен обем на паметта ( GB ).
Повече памет на видео картата ни трябва когато използваме по-висока резолюция на дисплея ( монитора ), което ни води до :
Различните резолюции на мониторите искат различни видео карти, за да поддържат едно и също ниво на графиката.
Ако монитора ви е с резолюция ( разделителна способност ) 1024х768 , тогава карта от средния клас ще е повече от достатъчна за 90% от 3D игрите.
За същата картина и качество на графика, при резолюция 1920х1080 ще ви е необходима карта поне от високия клас.
Защо?
1024х 768 = 786 432 пиксела.
1920х1080 = 2 073 600 пиксела.
Разликата е около 3:1 ( три към едно ).
т.е. за да имате еднаква картина и еднаква степен и скорост на запълване на пикселите ( картината ), както и еднакъв брой кадри ( FPS ) в игрите, за 2-рата резолюция ще ви трябва 3 пъти по-бърза карта, отколкото в първата.
Отделно - ако използвате 2 ( или повече ) монитора с висока резолюция ( 1920+ ) , ще ви трябва карта от най-високия клас за да се насладавате на същия брой кадри в секунда.
Естествено, разликата в картината е много голяма, при голяма разлика в резолюцията.
Едно е една картина да се нарисува със 700к пиксела, друго е да се изобрази с 2 милиона.
При определени условия ( ниска резолюция, и ниско ниво на детайлите ), ако видите една и съща игра на друг компютър с висока резолюция и високо ниво на детайлите , може да си помислите че е нова игра ( или такава която не сте виждали ), а играта да е точно същата.
Друг фактор е нивото на детайлите.
1920 резолюция с ниско ниво на детайли иска такава карта, каквато ще поиска 1024 резолюция за високи детайли.
Нещата са много комплексни, още повече, че :
Хубавата ( от висок клас ) видео карта ( за игри ) иска и добро захранване.
В компютъра всичко е взаимосвързано и няма как да постигнете добре балансирана машина за игри, ако имате слаб процесор и сериозна видео карта.
Резултата ще е точно същия като да имате видео карта от средния клас - т.е. за да покаже възможностите си, една карта от високия + клас, трябва да е подплатена с добър ( поне ) процесор, а 2-та компонента искат хубаво, качествено и НЕ евтино захранване.
Надявам се да съм ви бил полезен, статията ще се допълва в процес на работа